De grootste fouten die je kan maken met een (kleine) webshop

Ondanks dat mijn webshop pas 1,5 jaar bestaat, heb ik al veel kunnen leren over het ondernemen in een small business. Ik vertel je wat voor typische fouten veel kleine ondernemers maken, zodat jij ze niet meer hoeft te maken!


1. Random mensen volgen. Er zijn heel veel manieren om je bereik te vergroten op Instagram. Een manier kan zijn dat je mensen gaat volgen in de hoop dat je terug gevolgd wordt. Ondanks dat ik vind dat dit niet de beste manier is, is het belangrijk om het volgende in je achterhoofd te houden. Zorg dat de mensen die je gaat volgen ook echt in jouw doelgroep passen. Verkoop jij wholesale sieraden, ga dan niet mensen volgen die handmade sieraden accounts volgen, want dit is niet direct jouw doelgroep. Ga op zoek naar accounts die dezelfde stijl hebben, grote kans dat deze mensen jou een stuk interessanter vinden. (Nogmaals dit vind ik niet de beste manier om je bereik te laten groeien).


2. Een rommelige feed. Er zijn miljoenen kleine bedrijfjes op Instagram en de consument is dan ook al flink verzadigd. Zorg ervoor dat je eruit springt. Dit kan op vele manieren en hier kan ik misschien een andere keer iets over schrijven. De consument weet met een enkele blik op jouw profiel of ze je wel/niet wil volgen. Zorg dat je unique selling points (usp's) direct naar voren komen en de foto's die je plaatst hetzelfde filter en stijltje hebben. Dit staat een stuk professioneler.


3. Direct je ideeën online zetten. Ik merk zelf heel erg, dat als ik een idee heb bedacht waar ik enorm enthousiast over ben, ik dit gelijk wil delen. Doe dit niet. Denk je idee eerst helemaal uit en bedenk dan hoe je dit wil vormgeven of hoe je de marketing hiervan wil doen. Je kan natuurlijk wel een sneak peek geven of om input vragen aan je volgers, maar eerst interesse wekken, werkt veel beter dan direct alles online gooien.


4. Standaard foto's plaatsen. Een webshop kost heel veel tijd, hierdoor kan het verleidelijk zijn om content voor je socials van je groothandel te halen. Toch merk ik zelf dat het veel beter werkt om eigen content te maken in je eigen stijl. Omdat de markt zo verzadigd is, moet je constant origineel blijven.


5. Onpersoonlijk. Ik heb ooit in een marketing boek gelezen waarin stond dat consumenten

niet kopen wat je verkoopt maar wie het verkoopt. Dit is heel goed om in je achterhoofd te houden. In het begin kan het misschien eng zijn om je gezicht te delen, maar dit is wel wat je volgers het liefst zien!


6. Een eigen bedrijf beginnen voor het geld. De "waarom" voor het beginnen van een bedrijf is heel belangrijk. Als jij een bedrijf begint voor het geld en dit je motivatie is, kan ik je vertellen dat je het niet heel lang gaat volhouden. Je moet het echt leuk vinden en je moet een probleem in de markt zien op te lossen. Zo vond ik het zelf altijd vervelend als ik iets bestel en ik dit nog helemaal moet inpakken. Deze ergenis heb ik weggenomen voor de consument door een gratis inpak service aan te bieden. Denk dus na over welk probleem jij wegneemt en communiceer dit duidelijk naar je doelgroep.


Voor nu waren dit alle veelvoorkomende fouten. Als jullie het leuk vinden kan ik altijd een deel twee schrijven!

Liefs,

Tara